Det här är en kurs på lätt svenska. I kursen lär vi oss tillsammans om att driva en förening och om att driva projekt. Vi lär oss om hur föreningen tar hand om sin ekonomi, och hur och var vi kan söka pengar till olika projekt. Alla föreningar i Östersunds kommun som är intresserade av att delta under en eller flera träffar är välkomna! Vi som arrangerar kursen är studieförbunden NBV och Bilda, och Östersunds Kommun.

Träffar:

  • Torsdag, 8 februari, kl. 18.00-20.00
    Vad måste ordnas innan ett årsmöte? Vilka dokument måste finnas för att kunna söka kommunens lokala aktivitets-stöd till en förening?
  • Torsdag, 14 mars, kl. 18.00-20.00
    Hur kan vi jobba med projekt i vår förening? Var finns det pengar att söka inför vårens och sommarens projekt? Hur söker vi pengar?
  • Tisdag, 9 april, 18.00-20.00
    Vilka olika poster finns i en föreningsstyrelse? Vad är deras olika uppdrag? Hur ser ekonomin ut för en förening?
  • Tisdag, 7 maj, 18.00-20.00
    Vilka projekt vill vi jobba med under hösten och vintern? Vi försöker tillsammans skriva så bra projektansökningar som möjligt.

Anmälan:
Vill din förening vara med på en eller flera träffar? Anmäl er genom formuläret här: Föreningskurs på lätt svenska (nbvnorr.se)

Frågor?
Har du frågor om kursen eller om anmälan? Kontakta Alva Blomkvist på NBV: alva.blomkvist@nbv.se eller 076-100 46 45