NBVs logotyp är vår kvalitetsstämpel och signatur och är anpassad för att fungera i alla storlekar och kanaler.
Riktlinjer för logotypen:
Placering och frizon
Logotypen får placeras fritt. Det du ska tänka på är att den ska alltid skyddas av en ”frizon” lika stor som halva B:et i logotypen. Inom den frizonen får inget annat placeras.
Storlek
För att logotypen ska vara läslig så ska den alltid vara minst 15 mm bred.
Kontrast
Se till att kontrasten mot bakgrunden är tillräcklig för att logotypen ska framträda tydligt. Se exempel nedan.
Logotypen ska alltid hanteras varsamt och med tanke. Grunden är att du ska alltid använda hela logotypen. Använd alltid de originalfiler som du kan ladda ner här och gör aldrig några egna modifieringar, dvs ändra inga färger, förvräng inte proportioner, snurra inte på den och dela inte upp den.
Varianter av logotypen och deras användningsområden
Tvåfärgslogotyp
Tvåfärgslogotypen används bara vid produktion av profilprodukter där screentryck används, exempelvis på textilier. Ibland är det då inte möjligt att använda den primära logotypen med de många nyanserna i V:et. Då är det okej att använda 2-färgs logotypen. Den skiljer sig mycket från den primära logotypen, så använd den sparsamt, och aldrig på trycksaker.
Vit logotyp
Känn dig fri att använda den vita logotypen om den bakgrundsfärg som den appliceras på är lite mörkare eller har en färg där vår ordinarie logotyp inte blir tillräckligt framträdande eller synlig.
Svartvit logotyp
Den svartvita logotypen kan användas då man inte kan göra färgutskrifter, exempelvis i en svartvit annons. Kontakta oss om du behöver en svartvit logotyp.
Logotyp med undertext
Logotyp i kombination med undertexten Nykterhetsrörelsens bildningsverksamhet ska bara användas i formella sammanhang då det är viktigt att kommunicera vad NBV står för. Det gäller exempelvisavtal, korrespondens med andra huvudmän etc.
Ladda ner logotypen