Studieförbundet blir en avgörande kraft för att sprida budskapet om att Sverige i oktober ska dricka mindre för att upptäcka mer.

Sober October är folkhälsokampanjen som utan pekpinnar vill väcka samtal om hur vi dricker och varför. Under devisen ”Drick mindre – upptäck mer!” uppmanas folk att anta utmaningen att ta en vit månad. Det frigör både tid och pengar som kan användas till andra aktiviteter. Förhoppningsvis ger det också nya insikter.

–Vad vill jag dricka eller göra om jag väljer bort alkohol under en månad? Kanske vill jag bara byta ut drycken eller göra något helt annat än att gå på puben! Oavsett vilket vill vi med Sober October uppmuntra alla att upptäcka allt annat än just alkohol, säger Anna Galin, kampanjledare för Sober October.

Aktiviteter över hela landet

Kampanjen som startades av mediahuset Norran i Skellefteå år 2012 har hittills främst riktat in sig på att rekrytera deltagare i Västerbotten, där den blivit höstens snackis alla år sedan dess. I och med samarbetet med NBV som har avdelningar i hela landet, kan Sober October nu tydligare ta steget in på den nationella arenan.

– NBV:s medverkan ger oss stora möjligheter att nå ut i hela landet. Det är en perfekt partner för oss och det känns jätte spännande att dra igång höstens kampanj. Ju fler vi är som ställer oss bakom, desto större skillnad kan vi göra, säger Anna Galin.

På NBV, som är landets äldsta studieförbund, ses Sober October som ett utmärkt redskap för att nå ut med frågor som handlar om alkohol, droger, integration och folkhälsa.

– Under hela oktober kommer våra avdelningar att erbjuda mängder av aktiviteter som studiecirklar, kurser, föreläsningar och kulturarrangemang. För oss är det viktigt att skapa mötesplatser för mångfald. En förutsättning för det är att ingen känner sig begränsad på grund av att det serveras alkohol. Det finns så mycket att upptäcka och vi är glada över att kunna bidra till det, säger Binaji Marouf, kommunikatör för NBV.

Ifrågasätter normen

Även om Sober October inte moraliserar kring drickandet vill kampanjen ifrågasätta den starka alkoholnormen som finns för att få fler att reflektera över sin egen och samhällets relation till drickandet. En viktigt fråga är att driva på för att de alkoholfria dryckerna ska kännas minst lika självklara som de med alkohol.

–Den som inte dricker får ofta frågan om den kör eller är gravid. Varför är det så? Varför ska den som väljer sobra drycker hela tiden behöva förklarasig? Det tycker vi är konstigt och det vill vi ändra på, säger Anna Galin och fortsätter:

–Därför blir det viktigt för oss att försöka påverka svenska restauranger och pubar att hänga påden globala trend vi nu ser där alkoholkonsumtionen minskar till förmån av den uppsjö av nya alkoholfria drycker som lanserats på senare år. Vi vill få fler ställen att förstå att det finns mycket att vinna på att behandla gäster med samma omsorg oavsett om de dricker alkohol eller ej. Idag finns det ett brett utbud av goda drycker att erbjuda för den som lägger manken till.

För mer information:

Anna Galin, kampanjledare: anna.galin@dixiepr.se

Binaji Marouf, kommunikatör NBV: binaji.marouf@nbv.se

www.soberoctober.se

www.nbv.se