Till huvudinnehållet

Alkoholindustrin ger världen(s) baksmälla

Vem tänker på Heinekenflickorna?

Alkohol ger värre baksmällor än bara huvudvärk. Att utsatta flickor i Sydostasien och Afrika samvetslöst utnyttjas är en bieffekt alkoholindustrin ogärna skyltar om. Heinekens ölflickor i Sydostasien och Afrika arbetar exempelvis under fruktansvärda arbetsförhållanden, där sexuella trakasserier och sexköpare är vardagsmat.

De kallas ölflickor, och om du går längst bargatorna i Siam Reap eller Lagos ser du dem garanterat: unga, leende kvinnor med korta, åtsmitande Heinekenklänningar. De rekryteras av barer, restaurangägare och bryggerier för att marknadsföra olika ölmärken och dricka alkohol tillsammans med kunderna.

Ölflickornas lön är ofta både provisionsbaserad och låg. Det innebär att kvinnorna hamnar i en extra utsatt position och inte kan freda sig från sexuella trakasserier. Den låga lönen räcker dessutom inte för alla: många ölflickor prostituerar sig för att få ekonomin att gå runt. Enligt den humanitära organisationen CAREs undersökningar är mer än 20 procent av Heinekens ölflickor i Kambodja HIV-positiva. Dessutom har fler än hälften av dem utsatts för sexuella trakasserier.

Sylvia och Peace arbetar som ölflickor åt Heineken i Lagos, Nigeria. Till journalisten Olivier van Beemen, som engagerat sig i ölflickornas situation i Afrika, berättar de om vilket utrymme de har att agera på trakasserierna: 

    -Vi får inte reagera ilsket eller säga ”stopp”, säger Peace.  
 
    -De varnar oss om att vi kommer möta otrevliga män. Men du måste tolerera det eftersom du vill sälja mer och stärka varumärket, berättar Sylvia. Cheferna säger ”om du inte vill bli tafsad på bör du söka ett annat jobb”.  

Den låga lönen räcker inte för alla. Sylvia och Peace uppskattar att hälften av deras kollegor därför säljer sex till kunderna. ”De kan inte få ekonomin att gå runt och är desperata. De tjänar mer genom att sälja sex”.  
 
Bara i Kambodja finns 20.000 ölflickor anlitade för att marknadsföra olika ölmärken. Enligt den humanitära organisationen CAREs undersökningar har mer än hälften av Heinekens ölflickor i Kambodja utsatts för sexuella trakasserier – och 20 procent av dem är idag HIV-positiva. 
När problemen bubblade till ytan 2007 hade Heineken 15 000 ölflickor anställda. På 70 platser ansågs arbetet vara otryggt för flickorna, just på grund av att de fick utstå oskäliga löner, påtvingat drickande och sexuella trakasserier. År 2018 – 15 år senare – hade Heineken inte gjort mycket för att förändra situationen för (ölflickorna) kvinnorna som, på bekostnad av sina kroppar, marknadsför deras produkter.  
  

För att starta eller delta i en studiecirkel, kontakta ditt närmaste NBV-kontor för att komma igång!

Nästa sida:

Kakaoindustrins bittra eftersmak