Gör en aktivitet tillsammans med andra personer/organisationer/aktörer som tycker som ni! Kanske hittar ni ett oväntat samarbete kring den fråga ni vill påverka i? Ett bostadsbolag, en butik, en organisation eller..? Tillsammans är ni starkare, kan nyttja varandras nätverk och lättare skapa medial uppmärksamhet!
4. AKTIVITET: Vad ska ni göra?
Nu har ni satt upp mål, kartlagt vem eller vilka ni ska vända er till och hittat era vassaste argument – så nu är det dags att börja jobba! Men vad ska ni göra? Här kommer några tips på aktiviteter!
Fundera även på om det finns andra personer/organisationer/aktörer som tycker som ni och som ni kan samarbeta med!
Glöm inte att ni kan bjuda in lokalmedia, både tidningar och exempelvis Sveriges Radio P4, om ni anordnar aktiviteter. Bygg en god relation med lokala journalister, så är chansen större att de hör av sig när det händer något i frågor som berör er!
Politiskt påverkansarbete handlar väldigt mycket om att skapa relationer, så se till att boka in möten med beslutsfattare eller tjänstemän.
Är det en politiker ni ska träffa, så förbered er inför mötet genom att ta reda på vad just det partiet har att säga i de frågor ni vill tala om. Under mötet beskriver ni den situation ni vill förändra, med både fakta och engagemang.
Sammanfatta era viktigaste punkter på en sida, som ni lämnar över i slutet av mötet.
Bjud in politiker, tjänstemän och sakkunniga till ett seminarium eller webbinarium där någon inleder med fakta kring frågan, hur situationen ser ut och ert förslag på insats.
Lämna sedan gott om tid för ett panelsamtal där politiker får kommentera och diskutera frågan och era förslag. Passar det i sammanhanget, så bjud även in lokalmedia!
Ett medborgarförslag är ett förslag om att förändra eller förbättra något inom den kommun där man är folkbokförd. Kom ihåg att förslaget ska vara konkret, bara innehålla ett ämne och måste röra kommunens verksamhet eller ansvarsområde.
Så här gör ni för att lägga ett medborgarförslag:
- Gå in på er kommuns hemsida och sök på ”medborgarförslag”. I många kommuner används digitala formulär som ni fyller i.
- Kom ihåg att ert förslag ska vara kortfattat och ha en bra och tydlig motivering. Ni behöver även ha med kontaktuppgifter till den av er som ska stå som kontaktperson, för eventuella frågor och återkoppling.
- Om möjligheten att lägga ett medborgarförslag i er kommun saknas kan ni ta kontakt med något av de lokala partierna och se om de vill driva frågan.
- Berätta gärna för lokalmedia att ni skickat in ert medborgarförslag!
Och vad händer sedan?
Kommunstyrelsen eller ansvarig nämnd yttrar sig över ert medborgarförslag och skickar vidare sitt yttrande till kommunfullmäktige för beslut. Alternativt så fattar kommunstyrelsen eller ansvarig nämnd beslut om ert förslag.
En insändare i lokaltidningen är ett enkelt men effektivt sätt att lyfta er fråga. Här kommer några tips på hur ni skriver en insändare som väcker intresse:
Rubrik
Ge gärna förslag på en kort och slagkraftig rubrik, men kom ihåg att tidningens redaktion har rätt att göra ändringar i rubriken eller sätta en egen.
Ingress
Om rubriken känns lockande läser folk ingressen och avgör om de vill läsa hela insändaren. I ingressen behöver därför det viktigaste stå sammanfattat.
Brödtext
Här beskriver ni kort er åsikt, bakgrund till frågan/problemet, ett eller flera argument för och emot och ett avslut med en uppmaning till åtgärd/insats.
Signatur
Namn och något som förklarar vem/vilka ni är.
Fördelen med en debattartikel är att ni själva kan styra innehållet, till skillnad från om ni blir intervjuade av tidningen. Ni kan också skriva debattartikeln tillsammans med någon annan person eller organisation som tycker som er i frågan. Är ni fler som står bakom artikeln så får budskapet mer tyngd.
Vinkel
Fundera först på vinkeln. Vad är det som ska få tidningen att nappa på just er debattartikel? Kan ni koppla den fråga/problem som ni vill lyfta till något som hänt i kommunen? Någon aktuell händelse eller undersökning?
Rubrik
Ge gärna förslag på en kort och slagkraftig rubrik, men kom ihåg att tidningens redaktion har rätt att göra ändringar i rubriken eller sätta en egen.
Ingress
Om rubriken känns lockande läser folk ingressen och avgör om de vill läsa hela debattartikeln. I ingressen behöver därför det viktigaste stå sammanfattat.
Bakgrund
Beskriv bakgrunden till problemet. Varför har ni valt att skriva debattartikeln? Det kan vara kortfattat och enkelt, men ska få med läsarna känslomässigt. Vill ni, så kan ni här ha med ett exempel på en person/händelse eller ett kort citat som visar varför ert budskap är viktigt och behövs.
Framställande och argumentation
Här för ni fram er tes och argumenterar för varför ni ser att det kommer att göra skillnad för problemet. Exempel: Om kommunen gör kontrollköp så kommer fler butiker att följa lagen om ålderskontroll och färre unga få tillgång till alkohol och tobak.
Lägg fram 2-3 argument som stärker er åsikt. Bemöt sedan något eller några av de motargument som brukar komma upp kring frågan och avsluta med ert starkaste argument.
Avslut
Sammanfatta ert budskap och poängtera kort vad som skulle hända om ert förslag inte blir verklighet. Avsluta med en uppmaning eller fråga till ansvarig person/parti/myndighet/annan aktör.
Och…
Kom ihåg att finnas tillgänglig för frågor i samband med att artikeln publiceras. Var förberedd på de frågor ni tror kan komma upp från journalister eller i sociala medier. Kom också ihåg att själva sprida artikeln. Och kanske kommer det en replik, som ni kan skriva slutreplik på.
Gör er fråga synlig på ett oväntat sätt! Anordna ett externt arrangemang, som en utställning, någon som talar, affischering, bildvisning eller en iögonfallande manifestation. Exempel på platser kan vara bibliotek, torg, kommunhus eller annat ställe där många passerar. Ibland kan en enkel scenografi för att synliggöra en fråga väcka mycket uppmärksamhet.
Man kan också manifestera genom bild/film/text på sociala medier.
Självklart är även sociala medier ett sätt att både väcka kunskap, känslor och debatt kring de frågor ni vill påverka i. Det är också ett bra sätt att sprida de aktiviteter ni planerar. Här kommer några tips:
Tänk igenom ert budskap
Vem vill ni nå och med vilket budskap?
Bild eller kort, rörligt material
Se alltid till att få med en bild också eller ett kort rörligt inlägg, bilder väcker uppmärksamhet.
Följ rätt personer
Följ viktiga beslutsfattare i er kommun/region. Använd hashtags # för att uppmärksamma relevanta personer och organisationer.
Följ upp
Håll koll på kommentarer (både positiva och negativa) och svara på ett korrekt sätt. Fundera gärna innan ni lägger upp inläggen över möjliga kommentarer och hur ni ska bemöta dem.