Bortser man från restaurangerna säljs alla alkoholdrycker som är starkare än 3,5 volymprocent genom det statliga detaljhandelsmonopolets butiker (Systembolaget AB). 2019 fanns det 426 butiker och ca 580 särskilda ombud för försäljning, där kunder som beställt varor från Systembolaget kan hämta ut dem. Man kan även beställa alkohol för hemleverans, som i framtiden kommer finnas tillgängligt i alla län.
Systembolaget strävar både efter ansvarsfull försäljning men också till att ge bra service till kunderna. Många förändringar som genomförts under de senaste decennierna har syftat till att öka servicen i form av senare öppettider, lördagsöppet och hemleverans, men även samhällsuppdraget med olika kommunikationsinsatser och stöttning av forskning har stärkts. Den allmänna opinionen har också svängt kraftigt under de senaste ca 15 åren. Idag är en stor andel positiva till Systembolagets monopol.
Det är en balansgång i hur långt man ska gå för att förbättra servicen och, i förlängningen, folks välvilliga inställning till Systembolaget. Å ena sidan ökar konsumtionen med sådana åtgärder, å andra sidan kan ett detaljhandelsmonopol på sikt knappast överleva om det inte till viss grad anpassas i takt med att omvärlden förändras.
Framtiden för detaljhandelsmonopolet är dock en fråga som diskuteras och därför är det bra att lyfta fram vilka viktiga alkoholpolitiska uppgifter som Systembolaget har; som en väldigt effektiv ålderskontroll och det faktum att de inte drivs av något vinstintresse. Systembolaget är helt enkelt vårt mest effektiva sätt att arbeta för att begränsa tillgängligheten av alkohol.
Just därför är det viktigt att se till att monopolet får vara kvar genom att inte tillåta gårdsförsäljning och att tydligt reglera distanshandeln av alkohol.
Gårdsförsäljning innebär att vingårdar, vin-, sprit- och öltillverkare i Sverige ska få sälja sina produkter direkt till konsumenter i Sverige. Problemet är att om man tillåter svenska alkoholtillverkare att sälja direkt till konsumenter innebär det att svenska produkter favoriseras och importerad alkohol diskrimineras. Det finns därför stor risk för att detta skulle leda till att det svenska detaljhandelsmonopolet anses strida mot EU-rätten och därför måste upphävas.
Distanshandeln med alkohol från utlandet, med hjälp av internet, har ökat och det är nödvändigt att den svenska lagstiftningen skärps med bestämmelser som förbjuder främjande eller förmedling av försäljning av alkoholdrycker från utlandet. Förbudet måste också gälla reklam och annan marknadsföring och omfatta alla säljföretag, även utländska.