
Fördelen med en debattartikel är att ni själva kan styra innehållet, till skillnad från om ni blir intervjuade av tidningen. Ni kan också skriva debattartikeln tillsammans med någon annan person eller organisation som tycker som er i frågan. Är ni fler som står bakom artikeln så får budskapet mer tyngd.
Vinkel
Fundera först på vinkeln. Vad är det som ska få tidningen att nappa på just er debattartikel? Kan ni koppla den fråga/problem som ni vill lyfta till något som hänt i kommunen? Någon aktuell händelse eller undersökning?
Rubrik
Ge gärna förslag på en kort och slagkraftig rubrik, men kom ihåg att tidningens redaktion har rätt att göra ändringar i rubriken eller sätta en egen.
Ingress
Om rubriken känns lockande läser folk ingressen och avgör om de vill läsa hela debattartikeln. I ingressen behöver därför det viktigaste stå sammanfattat.
Bakgrund
Beskriv bakgrunden till problemet. Varför har ni valt att skriva debattartikeln? Det kan vara kortfattat och enkelt, men ska få med läsarna känslomässigt. Vill ni, så kan ni här ha med ett exempel på en person/händelse eller ett kort citat som visar varför ert budskap är viktigt och behövs.
Framställande och argumentation
Här för ni fram er tes och argumenterar för varför ni ser att det kommer att göra skillnad för problemet. Lägg fram 2-3 argument som stärker er åsikt. Bemöt sedan något eller några av de motargument som brukar komma upp kring frågan och avsluta med ert starkaste argument. Här är två exempel:
Exempel 1:
Att andelen rattfyllerister som grips efter tips från allmänheten har minskat med 90 procent under de senaste 20 åren och att vi behöver bli fler i Sverige som visar civilkurage och tipsar polisen om rattfulla förare.
Argument:
Tips räddar liv: När allmänheten tipsar polisen kan rattfyllerister stoppas i tid – innan olyckor sker.
Civilkurage gör skillnad: När fler vågar agera visar vi att samhället inte accepterar rattfylleri – det förebygger och påverkar attityder.
Motargument:
“Det känns jobbigt att tipsa – tänk om det är någon man känner?”
Svar på motargument:
Att tipsa handlar inte om att skada någon, utan om att skydda liv. Rattfylleri är farligt – både för föraren och för andra. Genom att tipsa kan du stoppa något allvarligt från att hända. Det visar att du bryr dig.
Exempel 2: Att riskutbildning om alkohol och droger i trafiken borde ingå i utbildningen för AM-körkort (A-traktor).
Argument:
Unga förare är en riskgrupp: De som kör A-traktor är ofta unga och saknar erfarenhet. Tidig utbildning om alkohol och droger kan förebygga olyckor.
Samma trafik – samma ansvar: A-traktorer körs i vanlig trafik, men förarna får inte samma riskutbildning som andra. Det hotar trafiksäkerheten.
Motargument: “Det är onödigt – A-traktorer går ju långsamt och är inte lika farliga som bilar.”
Svar på motargument:
Även om A-traktorer går långsamt kan de orsaka allvarliga olyckor, särskilt om föraren är påverkad. Förarna är ofta unga och saknar erfarenhet, vilket gör utbildning extra viktig. Genom att prata om risker tidigt kan vi öka säkerheten både för föraren själv och för andra i trafiken.
Avslut
Sammanfatta ert budskap och poängtera kort vad som skulle hända om ert förslag inte blir verklighet. Avsluta med en uppmaning eller fråga till ansvarig person/parti/myndighet/annan aktör.
Och…
Kom ihåg att finnas tillgänglig för frågor i samband med att artikeln publiceras. Var förberedd på de frågor ni tror kan komma upp från journalister eller i sociala medier. Kom också ihåg att själva sprida artikeln. Och kanske kommer det en replik, som ni kan skriva slutreplik på.