Vad händer i trafiken efter legalisering?
År 2023 publicerade FN-organet INCB, Internationella narkotikakontrollstyrelsen, en rapport som bland annat granskar de länder som har legaliserat cannabis. I rapporten konstateras att dessa länder inte har uppnått de mål de satte upp med legaliseringen. Tvärtom har det lett till en snabbare och större konsumtionsökning jämfört med angränsande områden där cannabis inte har legaliserats. Den ökade konsumtionen har också medfört fler skador och en minskad riskuppfattning. Dessutom har legaliseringen möjliggjort för en laglig cannabisindustri att växa och utveckla sina produkter, vilket även påverkar andra länder – till exempel i Europa – där cannabis fortfarande är olagligt.
Men hur har legaliseringen påverkat trafikutvecklingen? Ni ska nu få lyssna på Lars-Olov Sjöström från MHF, som beskriver situationen och vad man kan lära sig av den.
Film med Lars-Olov Sjöström, 18.08 min
Att fundera på:
- Vad får ni för tankar utifrån det Lars-Olov Sjöström berättar?
- Vilka argument för eller emot en legalisering av cannabis har ni stött på i media, sociala medier eller bland bekanta?
- Varför hörs sällan argument om cannabis som riskfaktor i trafiken i debatten om legalisering?