Vad tycker ni om olika påståenden? Här kan ni välja att hålla med helt, inte alls – eller någonstans där emellan! Ni tar ställning till vad ni tycker genom att ställa er längs en linje på golvet.
Förbered rummet ni ska vara i genom att markera en linje. Markera den ena änden med ett papper där det står ”Håller med!” och den andra änden med ett papper där det står ”Håller inte alls med!”. Se till att linjen är tillräckligt lång för att ni ska få plats att ställa er även i mitten.
En person är ansvarig för att läsa ett påstående i taget. Låt alla ta ställning till påståendet genom att ställa sig längs med linjen. Självklart kan ni välja en plats mellan de två ytterligheterna – för att visa att ni håller med ganska mycket, lite grann – eller vill stå på en neutral plats i mitten.
Låt alla som vill berätta varför de valt den plats de valt längs med linjen. Fråga om någon vill byta sin plats efter att de lyssnat på de andra – påminn om att det alltid finns möjlighet att ändra sig!
Övningen går också att göra vid ett bord. Än ni många kan ni dela upp er i flera grupper. Gör en linje på bordet med hjälp av ett A3-papper/blädderblocksblad och markera ”Håller med”, ”Håller inte med” och en linje emellan. Låt alla sätta en spelpjäs eller annat föremål på linjen utifrån om de håller
med påståendet eller inte.
Klicka på ikonen om du vill öppna och ladda ner övningen i pdf-format.
Påståenden
Det är ganska många påståenden. Ni känner er grupp bäst. Välj bort de påståenden eller situationer som kanske inte passar er. Vill ni så kan ni köra några påståenden vid en träff och resten vid en annan.
Först en testfråga, för att värma upp:
- Sommaren är den bästa årstiden!
- Det är viktigt för mig vad andra tycker och tänker om mig.
- Det finns en press att dricka på fester.
- Det är lätt att få tag på narkotika.
- Det är lätt att stå emot grupptryck.
- Om man är påverkad (av alkohol och/eller narkotika) och råkar ut för något brott får
man skylla sig själv. - Bästa sättet att få fler unga att avstå narkotika är hårdare straff.
- De flesta som använder narkotika vet var och hur den har tillverkats.
- Det borde pratas mer om olika droger i skolan.
- Mina vänner har bra koll på riskerna med narkotika och andra droger.
- Min kropp, min frihet. Alla borde få bestämma själva om de vill använda narkotika.
- Det borde pratas mer om hur det är att vara barn eller syskon till någon som använder
narkotika. - Fler skulle sluta använda narkotika om de visste hur tillverkningen påverkade miljön.
- De flesta som börjar använda narkotika kan sluta när de vill.
- Jag har fått bra information om alkohol, narkotika och tobak i skolan.
- Jag tycker att det kan vara jobbigt att vara på ställen där folk är påverkade.